Master Rust Protection/Primer Grey är en högpresterande syntetisk grundfärg som erbjuder överlägset korrosionsskydd för järn- och stålytor. Denna grundfärg har en mycket god vidhäftningsförmåga och lufttorkar snabbt, vilket gör den idealisk för en rad olika tillämpningar, inklusive svetsning, håltagning, kapning och reparationer av bilkarosser.
Master Primer är speciellt formulerad för att ge långvarigt rostskydd och har god beständighet mot motor-, hydraul- och hypoidoljor. Den tål drifttemperaturer upp till +80°C och kan övermålas med de flesta syntet- och cellulosafärger som finns på marknaden. Den är även utmärkt för att skydda ytor efter svetsning och andra bearbetningsprocesser.
- Korrosionsskyddande syntetisk grundfärg med utmärkt vidhäftningsförmåga
- Lufttorkar snabbt och kan även snabbtorkas
- Idealisk för rostskydd av järn- och stålytor efter svetsning, håltagning och kapning
- Beständig mot motor-, hydraul- och hypoidoljor
- Tål drifttemperaturer upp till +80°C
- Kan övermålas med de flesta syntet- och cellulosafärger
- Miljövänlig drivgas med 40-90% CO2-reduktion
Användningsområden
Master Rust Protection/Primer Grey är perfekt för användning på järn- och stålytor som är utsatta för korrosion. Den är särskilt lämplig för användning efter svetsning, håltagning, kapning och vid reparationer av bilkarosser.
Bruksanvisning
Förberedelse: Rengör ytor som ska lackeras, se till att de är fria från föroreningar och torra. Fosfaterade ytor bör lackeras omedelbart efter förbehandling.
Blästring: Sandblästra ytor till Sa2½-standard, se till att ytorna är fria från olja, is och andra föroreningar innan blästring. Avlägsna blästermedia och avfetta ytan.
Applicering: Maskera intilliggande ytor och skaka sprayburken ordentligt. Applicera flera tunna lager för att bygga upp rostskyddet. Skikttjockleken på primerskyddet avgör skyddstiden.
Torkning: Övermålningsbar efter 30 minuter. Hanterbar efter ca 3 timmar, brukstorr efter ca 12 timmar vid 20°C och normal luftfuktighet.
Miljöfördelar
Drivgasen i denna produkt klassas som förnyelsebar genom massbalansprincipen. Detta innebär att motsvarande mängd drivgas har framställts av förnyelsebar råvara, vilket ger en CO2-reduktion på 40-90% jämfört med drivgas av fossilt ursprung.